Regn, kaffe och ett leende

Det öser ner ute. Jag sitter här i soffan och myser, lyssnar på regnet, transkriberar en intervju och dricker kaffe. Ja, det är sant ... jag transkriberar faktiskt en intervju. En intervju jag gjorde för sisådär nio månader sedan. En del i min magisteruppsats. Nu ska den ner på papper, så är det bara.

Dagen började inte så här bra. Morgonen sov jag bort. Jag kände mig så där seg och håglös som jag ofta gör när jag sover för länge. Jag tog plats i soffan och tänkte att det inte var någon mening att försöka rycka upp mig och göra någon nytta i dag. Men så kom jag på att jag faktiskt har några bra knep som får mig på bättre humör. Kanske kunde dessa rädda mig ur dagens håglöshet och tristess. Det var helt klart värt ett försök i alla fall. Här är min medicin mot dåliga dagar:

*Sätt upp håret i pippilotter
*Stå på händer
*Lek med en boll
*Sjung en glad sång
*Koka kaffe

Jag lovar att det fungerar för mig i alla fall.  Nu sitter jag ju faktiskt här och är på ett strålande humör. Det känns till och med roligt att transkribera intervjun ... trots att det normalt sett är bland det värsta som finns att göra. Det är nog ganska bra att ha sådana där små knep tror jag.

Från knep till knåp. I går rev jag upp min halsduk för andra gången och började sticka om den från början. Den blev för bred igen. Men, hör och häpna, inte en enda gång har jag svurit över mina stickningsmisstag. Det måste betyda att jag, trots min långdragna svacka, faktiskt är en ganska harmonisk person. Kanske är jag rent utav så klok att jag inser att ilska sällan tar en framåt. Fast å andra sidan så gör inte likgiltighet det heller ... tur då att jag inte känner mig likgiltig.  Hm ... det känns som att jag svävar iväg nu. Vad har harmoni, ilska och likgiltighet med min halsduk att göra? Jo, livet är som att sticka en halsduk: Enkelt när man vet hur man ska göra och hur man vill ha det men väldigt komplicerat när det blir trassel.

Eftersom jag känner mig så inspirerad av livet i dag så avslutar jag såklart med ett rim:

Regnet regnar och vinden viner
Det är trevligt att se genom våra gröna gardiner
Kaffet är slut och bollen den rullar
Snart ska jag springa på vikingarnas kullar
Lampan lyser men tv:n är tyst
Jag sitter och väntar på att bli kysst

Adjöken
sa fröken

Kommentarer
Postat av: Anchel

Du är bäst! Livet är verkligen som att sticka en halsduk. Jag och therese har precis satt på heart break hotell. Där behöver dom nog lite hjälp med stickningen iaf. Men dom löser ju trasslet till slut. Haha...rolig film!! Ok, hare bra gumman! Angelica

2006-10-22 @ 10:51:00
Postat av: aina

hej hej!
Nu har jag läst alla inläggen i ett svep, (har som du märker inte direkt fullt upp på jobbet idag)å det är så roligt å läsa... Det var längesen jag läste några jenny-rim nu, men jag har kvar några av dom gamla oxå =)
Ha en skön mysdag i regnet, så hörs vi i veckan!

2006-10-23 @ 12:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback