På 4an mot Nacksta

I sommar har jag knappt åkt buss alls. Några gånger bara. Så idag, när det blev 4an mot Nacksta efter jobbet, var det som att uppleva hela den karusellen på nytt. 4an mot Nacksta bjuder på en alldeles särskild upplevelse.

Det är alltid fullsatt och lite till på 4an mot Nacksta. Det är som att alla på bussen kommer från olika världar. Var och en har sin egen stil, sitt eget ursprung, sin egna mobilsignal och sitt eget språk. Det fullkomligen kryllar av dofter och lukter. Allt från tonårsparfym till ostädad gubbe. Musik från fjortisarnas mobiler, busschauffören som skriker att det kommer åldringar ombord och radion som hela tiden finns i bakgrunden. Intrycken sköljer över en. Men ändå går det på något vis att sitta i sin egen värld och drömma sig bort.

Även fast jag egentligen har svårt för trängsel och mycket folk så gillar jag faktiskt den speciella hemresa som 4an mot Nacksta bjuder på. Känslan är lite som när jag är i en större stad. Det är som att bussen är fylld av människor i egna små världar samtidigt som vi alla har något väldigt gemensamt. Vi sitter där på bussen, lite trötta och är på väg hemöver. Vi ses kanske aldrig mer men vi delade just den här resan och upplevelsen. Alla är helt anonyma trots att närheten är så påtaglig. Alla lever i det sociala samspel som det faktiskt innebär att åka buss.

Fascinerande.


Kommentarer
Postat av: Bror

Bra skrivet

2008-08-20 @ 22:34:06
Postat av: Angelica

Jag håller med,

jag gillar att åka buss, kanske inte varje dag men nån gång då och då...och nu bidrar jag kanske med lite baby bajs doft med...haha...sorry jenny!!!

2008-08-21 @ 14:21:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback