Sanning och konsekvens

Just idag insåg jag vad mitt nyårslöfte måste bli. Det kan beskrivas så här:

Jag ska agera mer konsekvensmedvetet.

Enkelt men svårt. Sanningen håller jag mig oftast till men nu gäller det alltså att även tänka på konsekvenser. Ungefär 99 gånger av 100 vill jag väl men det är inte alltid mitt agerande tolkas så. Minst 50 gånger av 100 säger eller gör jag något som är ogenomtänkt. Det blir en svår balansgång för mig om jag ska klara mitt nyårslöfte. Den uppriktighet och välvilja jag ofta vill kasta ur mig kanske får stå tillbaka. För ibland blir det inte som jag har tänkt mig. Mitt nyårslöfte kanske bäst formuleras så här:

Tänk efter före. Och gör det ordentligt!

Det är det jag ska göra nu och det kommer att bli bra. Jag är övertygad.

Har även funderat på det här med snusandet ...

Jag tror att min oroliga sömn beror på att jag inte snusar på nätterna. Kroppen panikar säkert. Så därför kanske jag ska lova mig själv att börja nattsnusa. Eller så slutar jag helt och hållet. JA! Under 2009 ska jag på riktigt göra ett försök att sluta snusa. För första gången känner jag mig motiverad! Nu när jag inser att sömnen kanske kan bli lugnare så har jag en konkret orsak till att verkligen vilja sluta. Men det här nyårslöftet tror jag inte på förrän jag upplever det.

Det var det.


Till den som känner sig träffad ...

Jag önskar dig allt underbart
Du är viktig för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback