Nötter

Jag knaprade på nötter idag när jag åkte buss hem från jobbet. Så fick jag plötsligt panik och tänkte:
Shit, vad händer om någon med hypernötallergi sitter på bussen??
Stängde raskt min nötpåse och halvskämdes resten av bussresan samtidigt som jag kände mig nervös över att någon plötsligt skulle ramla ihop i full andnöd och rentav dö. Det hände som tur var inte. Men en annan tanke slog mig medan jag satt där och våndades över min vårdslöshet och bristande respekt för allergiker:
Det finns, har jag hört, människor som reagerar på nötter bara av att vistas i samma rum som nötter. Hur klarar dessa människor av att handla nuförtiden. Det kryllar ju av ganska otäta nötlådor i alla mataffärer. Gör det inte det?
Ett mysterium har plötsligt uppenbarat sig. Kan någon förklara för mig hur det här fungerar ...
Jag funderade vidare:
Är det så att det bara är jordnötter (är det egentligen en slags nöt?) som kan framkalla dunderallergireaktioner och är det i sådana fall så att jordnötter aldrig finns på lösvikt? Jag vet att det finns jordnötter med chokladöverdrag på lösvikt men chokladen kanske fyller samma funktion som en tät påse?
Återigen bara frågetecken i mitt huvud. Det här vill jag ha svar på. Det vore ju fruktansvärt om nu dem som är väldigt känsliga för "nötter i luften" har problem att handla i en vanlig mataffär.

Ska dessa frågor knäcka mig? Kanske är det bara jag som är korkad och inte förstår någonting.

Kommentarer
Postat av: Lia Florenz

Godnatt, och sov så sött! :)

Postat av: Bror

Fråga Nicke Å...han är ju hyperallergiker!!

2008-03-06 @ 17:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback