Det där med cykling

Jag fascineras av alla dessa cykelkampanjer (alltså sådana som syftar till att få fler att ta cykeln istället för bilen). Exempelvis Inga löjliga bilresor och Nya Vägvanor. Jag tänker inte ge mig på kampanjerna som sådana eftersom jag inte ids fundera på det just nu (men kan väl för sakens skull tillägga att jag gillar mycket av idéerna).

Det som fascinerar mig är att folk faktiskt tar bilen överallt. Till pizzerian, till gymmet, till affären, till fotbollsträningen, till grannen, till brevlådan, till centrum, till återvinningsstationen ... till överallt. Och för mig verkar det vansinnigt galet. Jag cyklar eller går till alla dessa ställen och det är inte på något vis särskilt svårt. Nu har jag förstås ingen bil men även om jag hade haft en så skulle jag antagligen vara för lat för att ta bilen när det är så enkelt att hoppa på cykeln (jaja, den som lever får se men jag tror så nu i alla fall). Visst åker jag bil en hel del också men jag gör väldigt sällan sådana där totalt onödiga bilresor. Hoppas på att kampanjerna faller väl ut, det kan vi alla behöva.

Några saker kunde göra det ännu trevligare att cykla:

Vettiga cykelvägar i Sundsvall (är tydligen på gång).
Cykelvänligare format på ICAs påsar (det har jag önskat).
Inga parkerade bilar längs vägarna (svårt skulle jag tro).

p.s. Jag vill inte få några kommentarer om att jag bara är rädd för att ge mig ut och köra bil. Låt mig istället leva i tron att jag är förnuftig, miljövänlig och hälsosam. d.s.

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, va synd att du snodde min replik i ditt p.s =P //a

2009-05-28 @ 15:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback