Är jag här nu?

Jag funderar på det där med att leva i nuet, att vara närvarande och här. Det är så rätt att tänka så. Och samtidigt så fel. Jag vet inte om det går att hitta en bra balans mellan nu och sedan. Om jag vill vara här och nu så vill jag ha det bra. Om jag vill ha det bra om hundra år så kan jag inte bara ha det bra här och nu. Ibland så utesluter det ena faktiskt det andra. Det jag syftar till är bland annat livsstils- och hälsogrejer. Jag satt och funderade över hur i h****te någon kan bli asfet. Förmodligen genom att leva för stunden. Jaja, det går att byta njutning mot njutning men det kan säkert vara svårare än det låter. Alltså, jag vet att det här blev aningen förvirrat och enkelspårigt ... jag menar bara att det är svårt att vara helt här och helt nöjd med nuet om jag samtidigt ska ta hänsyn till konsekvenserna av nuet. Jag äter chips och dricker vin ikväll. Så jag har det bra här och nu men våndas ändå över att kvällens njutning förstör för mig på lång sikt. Det här är bara ett litet halvvettigt exempel på det svåra i att vara här och att tänka på sedan. Har du några bra tankar kring det paradoxala i livet får du gärna ringa mig.

Men nog om det. Jag skyller svamlet på att det är den stora fredagströttheten som slagit till.

Appropå att jag dragit igång med stickandet igen (gårdagens inlägg) så kan jag avslöja att mina stickor (heter dom så dom där pinnarna man använder?) egentligen inte alls är mina. När jag gick i mellanstadiet var jag så dålig på syslöjden att jag fick ta med stickorna hem över sommaren för att träna och sticka färdigt det som skulle göras för att bli godkänd. Och det verkar som att jag tränar fortfarande :)

Aja. Ha en skön helg.


p.s. Om du vill äta det godaste någonsin ska du ta jordgubbskräm, frysta blåbär och mjölk. Rör ihop! d.s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback